Een maand onderweg - Reisverslag uit Maribyrnong, Australië van Sophie Balsters - WaarBenJij.nu Een maand onderweg - Reisverslag uit Maribyrnong, Australië van Sophie Balsters - WaarBenJij.nu

Een maand onderweg

Blijf op de hoogte en volg Sophie

08 September 2016 | Australië, Maribyrnong

Tijd voor mijn eerste reisverslag na precies een maand weg te zijn. Voor de mensen die niet precies weten wat mijn reis planning is, kun je die ook op mijn pagina vinden bij mijn reisdetails.

Op woensdag 10 Augustus ben ik vertrokken naar Australië, na een erg intiem en emotioneel afscheid van mijn familie. De week voor vertrek was ook erg druk en emotioneel om van al mijn vrienden en familie gedag te zeggen. Natuurlijk is het niet een definitief afscheid, maar 11 maanden aan de andere kant van de wereld zitten is ook niet niks. Ik werd op het vliegveld van Melbourne opgehaald door mijn gastgezin. Ik had een paar dagen om bij te komen van mijn jetlag en de omgeving te leren en dan zou maandag mijn eerste werkweek beginnen. Ik woon bij mijn gastgezin in huis in het plaatsje Maribyrnong. Dat is ongeveer 11 kilometer van Melbourne vandaan, maar je kunt makkelijk met de tram of trein naar de stad. Er is een rivier 200 meter van het huis vandaan, waar je kunt hardlopen of een mooie wandeling kunt maken, er zijn ook veel speeltuintjes, parkjes, een aantal cafeetjes en om de paar honderd meter fitness apparaten. Ook zit er op 5 minuten rijden een grote mall, waar je werkelijk alles kunt vinden (supermarkten, fruitmarkt, kledingwinkels, cafetjes etc.). In het gastgezin zal ik 6 maanden verblijven en zal ik ook een grote opvoedende taak voor de meiden hebben. Ik heb twee meiden Emily (5 jaar) en Isabelle (4 jaar), Emily gaat al naar school en Isabelle zit de hele dag op de dagopvang. Chris en Alma (de ouders) werken allebei fulltime en ik ben er voornamelijk voor Emily. Emily is 9 weken in Europa geweest bij haar opa en oma, maar is toen niet naar school gegaan. Daarom heeft zij nu een behoorlijke achterstand en vandaar dat ik dus ook een belangrijke opvoedende rol heb. Maar ik zal iets meer over mijn dagelijkse ritueel vertellen. Ik sta iedere dag om 7 uur op, ja en dat voelt echt een beetje als school. Meestal zijn de meiden al wakker en maak ik Emily haar ontbijt en haar lunch boxes voor overdag. Dan help ik haar aankleden met haar schooluniform en doe ik haar haar. Eigenlijk een beetje de standaarddingen die je doet met kinderen. Isabelle gaat rond half 8 al weg met Chris en die kom s ‘avonds pas rond kwart over 6 thuis. Om 9 uur moet Emily in de klas zitten, dus ik vertrek meestal rond half 9 zodat ze wel nog kan spelen op het schoolplein. Ik breng Emily met een elektrische fiets naar school en geloof me daar ben je heel blij mee hier, aangezien de hellingen mega stijl zijn. Ze rijden hier ook aan de linker kant van de weg, wat nog steeds wel erg wennen is vooral met auto rijden. Ik merk nog wel dat als er verder niemand op de weg is ik de neiging heb om toch rechts te gaan rijden, maar gelukkig heb ik nog niks aangereden of iets van schaden gemaakt ;). Ik heb ook een auto tot mijn beschikking, maar dat is minder snel om mee naar school te gaan. Als ik Emily op school heb afgezet doe ik normaal wat huishoudelijke taakjes, zoals de vaatwasser uitruimen, opruimen of een wasje draaien. Daarna ben ik in principe vrij tot ik Emily weer ophaal om half 4. Als ik Emily weer ophaal van school, doe ik haar eerst in bad en maak ik wat te eten voor haar. Daarna help ik haar met huiswerk en geloof me dat is veel voor een 5jaarige. Eerst boekjes lezen, daarna woordjes oefenen (waar ze aan het einde van de week een toets van krijgt), dan nog op de computer een spelling programma en een rekenprogramma doen. Na al het huiswerk probeer ik altijd iets leuks te doen met Emily, zoals spelletjes, tekenen, naar de speeltuin etc. Tussen 6 en half 7 komen Chris, Alma en Isabelle weer thuis. Meestal help ik mee met koken en daarna proberen we de kinderen naar bed te brengen. Dan verdelen we de taken wie de boekjes gaat voorlezen of wie de keuken schoon maakt. Zo gaan de dagen van maandag tot vrijdag. Op zaterdag heeft Emily golfles en daarna ook samen met Isabelle tennisles. Verder gebruiken we de zaterdag om een beetje relaxen vooral voor de meiden en te rommelen en klussen in en rond het huis. En op zondag proberen we meestal iets leuks te doen met de kinderen. We zijn al naar het science museum, een indoor trampoline huis en een van de drie dierentuinen in Melbourne geweest. Ik vond wel dat er een groot verschil zat in de Nederlandse dierentuinen en die hier in Melbourne. In Melbourne is het allemaal iets natuurlijker, de verblijven zijn een stuk groter en zijn geen kooien en in de dierentuin zelf loop je de hele tijd door een bamboebos.
Ik merk al wel dat ik een band met Emily begin te krijgen. Ook vind ik het erg leuk dat ik zelfs in de eerste paar dagen dat ik er was Emily heb leren veters strikken. Het is misschien iets kleins, maar ze zal het voor de rest van haar leven niet meer vergeten en dan vind ik het wel echt gaaf dat ik het haar heb kunnen leren. Ik denk dat ik hier nou wel echt geland ben en ben bij gekomen van alle nieuwe eerste indrukken. Daar is nu wel bij gekomen dat ik de eerste heimweegevoelens heb gekregen, het is toch wel gek om vanuit het niets bij eigenlijk wildvreemde in huis te wonen en je ook aan een ander cultuur en taal aan te passen. Na 3 a 4 weken is heimwee wel erg standaard, maar gaat gelukkig ook daarna meestal weer weg. Voor de rest is het alleen iets minder dat het nu winter hier is en dat is toch wel even wennen als je vanuit Europa in hartje zomer naar winter gaat. De Australiërs hebben hier blijkbaar minder last van, want winter of zomer het maakt hun niks uit de barbecue kan altijd (zelfs als het heel hard regent!). Gelukkig begint het hier al bijna lente te worden en zal ik over een paar maanden weer zeuren dat het te warm is met 42 graden. Ook ben ik gelukkig nog niet in aanraking gekomen met de op twee na giftigste slang van de wereld die hier zit of al te grote spinnen (die overigens ook behoorlijk giftig kunnen zijn). Tip!: als je langs de rivier woont altijd de wc deksel naar beneden doen, omdat anders de slang in het huis kan komen….

Ik zal jullie op de hoogte houden, ook in het geval er een slang in mijn bil bijt.

Ps. Ik heb voortaan een Australisch nummer als je contact wilt, moet je even een facebook message sturen.

  • 08 September 2016 - 10:26

    Jopie:

    Harstikke leuk om je Reis verslag te lezen ga zo door voor mij lijk je dan niet zo ver weg . Dikke knuffel Oma Jopie

  • 08 September 2016 - 15:58

    Leny:

    Heel fijn om je verslag te lezen en zo een beetje van je reis te mogen meegenieten.
    Heel veel plezier daar in de verre landen. Grote reisgroeten Leny.

  • 28 Oktober 2016 - 20:53

    Anne Marie (en Hans):

    Hi Sophie,

    Wat leuk om te lezen wat je zoal meemaakt. Ik denk daarbij terug (een heel eind dus) naar mijn eigen au-pair periodes. Je hebt een strak programma zo te zien, maar ik hoor van Jacqueline dat je daarnaast ook leuke contacten met andere (au-pair) meisjes hebt en met hen ook uitstapjes kan maken.
    Wij waren zelf ook op reis in Zuid Afrika waar we prachtige beesten hebben gezien en in allerlei leuke onderkomens hebben gelogeerd. Bijv. een boomhut in een nog levende boom aangepast. Tentenkampen, maar dan wel luxueus en met een buiten douche. Zulu hutten en ga zo maar door.
    Hans en ik wensen je nog heel veel mooie belevenissen in Australie en we horen graag nog meer!
    Daag, Anne Marie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Maribyrnong

Sophie

Mijn eerste grote reis, voor 11 maanden ruim 16600 km van huis (Australië). Voor de mensen die het nog niet precies weten, zal ik in het grote lijnen mijn reis planning vertellen. Van augustus tot februari zal ik als au pair in een gezin werken. Ik heb dan 2 meiden waar ik voor zorg Emily (5 jaar) en Isabelle (4 jaar). Ik woon dan ook bij hun in huis, in de stad Maribyrnong dat ongeveer 11 kilometer van Melbourne vandaan is. Na de 6 maanden als au pair te hebben gewerkt wil ik 3,5 maand in mijn eentje gaan backpacken. Melbourne ligt in het zuiden van de oost kust, daarom wil ik vanaf Melbourne naar het noorden van de oost kust reizen. Als ik 3,5 maand in mijn eentje heb gereisd komen mijn ouders ook naar Australië en zullen we met z'n 3e nog 1 maand door Australië reizen. Waarbij we waarschijnlijk ook aan de oostkust zullen blijven. En om mijn eerste grote reis af te sluiten gaan we nog 10 dagen naar Bali, waar mijn broer en zus ook naar toe zullen komen. Dan zal ik rond midden juli weer terug naar Nederland komen. Zodat ik ook op tijd ben voor mijn vervolg studie, waar ik nu 8 maanden de tijd voor heb om die te vinden en in te schrijven... Ik zal proberen een aantal reisverslagen te maken, zodat jullie ook een idee hebben hoe mijn dagelijks leven er nu uit ziet. Maar natuurlijk zal ik jullie ook op de hoogte houden van alle leuke/spannende gebeurtenissen!

Actief sinds 27 Aug. 2016
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 3217

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2016 - 11 Juli 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: